42 millió abortusz világszerte
A tudósításon, amelyet pénteken a "The Lancet"-ban, (tudományos magazin) adtak közre, öt kutató dolgozott a Egészségügyi Világszervezetből (WHO) illetve a New Yorki Jóvátételi Intézetből. Az abortuszok számának csökkenése visszavezethető a jó védekezésre Kelet Európában.
A kommunista uralom alatt (Románia kivételével) az abortuszok száma kimondhatatlanul magas volt, mivel a nők kénytelenek voltak dolgozni, és óvszer, illetve tabletták csak kevesek számára volt elérhető. De hiába az egyre eredményesebb védekezés, 2003-ban Kelet európában még mindig több volt az abortusz, mint születés: 105:100. A terhességmegszakítási arányszám Nyugat-, és Dél-Európában (100 szülésre 60 abrtusz jut) alacsonyabb, mint Kelet-, és Délkelet Ázsiában (100:90); Észak Amerikában pedig 100 terhességre 33 abortusz esik. Világszerte, 2003-ban 1000 nőből a szülőképes korosztályból (15-44 éves) körülbelül 29 ölette meg ily módon gyermekét. 1995-ben 35. Fejlett országokban a skála 39-ről 26-ra zuhant, fejlődőkben pedig 34-ről 29-re. Az arány mindkét esetben hasonló, annak ellenére, hogy nyugaton a nők ritkábban esnek teherbe.
A Föld legtöbb szegény területén a nők saját egészségüket teszik kockára egy terhességmegszakítással, legfőként a Szaharától délre. Dél-Afrika kivételével mindegyik abortusz a feketeföldön közepes, vagy magas kockázatot hordoz. És mégis a nők az abortusz mellett döntenek, sokszor azért, mert a férfi nem akar felelősséget vállalni, vagy mert "meglógott". A Nyugati körülményekről az afrikai nők csak álmodozhatnak. De itt a gyerek számtalanszor nem tartozik a karrier-, és élettervbe. Keresztény szemszögből a nők visszautasítják, amit Isten akar nekik ajándékozni, hiszen a gyermekek Isten ajándékai. Fel kell tennünk a kérdést: Miért nem akarják a jólétüket feláldozni, és miért nem akarják utódaikkal együtt élvezni azt? Amiben a legújabb beszámolóban nem esik szó, az nem más, mint amit a tudós, Philip Ney már évek óta az asztalra helyezett: Az orvosilag kifogástalan abortuszoknak is előreláthatatlan és nehezen gyógyítható következményei vannak: fizikai ingadozások, depressziók. Hibásnak érzik magukat, nem csak a nő, és partnere, hanem a gyerekek is, akik azt kérdezik, hogy ők miért élhetnek, s a testvéreik miért nem? Sok nő ugyanakkor egy-egy abortusz után nehezen esik ismét teherbe... Autor: Peter Schmid |
A "posztmodern" ember keresi az igazat, és a bizalomra méltót. A spiritualitás divattá vált. A menedzserképzésben a spirituális értékek is egy nagyon fontos szerepet kapnak. Olyan címek, mint az "Értékekkel való vezetés - spirituális kompetencia a vállalatban" egyáltalán nem ritkák. Pszichológusok és tanácsadók belátták, hogy a szellemi és az érzelmi intelligencia szükséges, de ugyanakkor nem elég ahhoz, hogy egy vállalat gazdaságilag és emberileg sikeres legyen. A spirituális intelligenciára is szükség van. Ez az a képesség, amivel a kérdésekre -miután értelmüket és értékét meghatároztuk-, kielégítő választ is lehet adni. A dolog értelmét és értékét való keresésünk alatt az ember nyitott a spiritualitás minden fajtájára. Egy erős krisztusi morálra alig van szükség. Mégis, az uralkodó divat lehetőség, hogy ezt a nyitottságot a krisztusi közösségekben is felfogjuk. Hiszen a templomi közösségek feladata nem más, mint a felszabadító jézusi üzenetet az időhöz méltóan, életszerűen továbbadni, hogy megérinthetővé váljék, és értelmezhetővé. Emellett, mint hitvalló krisztuskövetők, senkit sem szabad a saját meglátásunkról győzködni, még kevésbé szabad nyomást gyakorolnunk! De persze szeretnénk elmondani, ami a mi életünket hordozza, ahol segítséget, reménységet, otthont találhatunk. Jómagam mindig megcsodálom, ha valaki egy keresztény üzenet által megszólítva, a szívükben a Szentlélek által megérintve, saját akaratukból térnek rá, és teszik meg az első lépéseiket a hit útján. Egy idősebb úr, aki éveken át különböző spirituális ajánlatokat keresett, egy hitkurzusban megismerte Jézus Krisztus személyét. Azt mondta nekem: "Végre megtaláltam azt, amit mindig is kerestem." Krisztustól az élete új erőre kapott. Megfigyeltem, hogy a szeretettel telített hitnek erős kisugárzása van.
Autor: Alfred Aeppli - lelkész |
Mikor válik veszélyessé a hit?
Az, hogy a gyerekek felnőnek, hit nélkül elképzelhetetlen. A kicsiknek szükségük van megbízható emberekre, akikre számíthatnak, akik elhárítják az akadályokat útjaikon, akik velük nevetnek, letörlik könnyeiket és felveszik az eltörött poharat. Ha a szülők valami nagy dolgot művelnek, a gyerekek mindig velük vannak - bizalmukkal.
Más vallások - más istenfélelem Továbbá a nem-krisztuskövető vallásoknál is beszélnek "hitről". Itt viszont nem egy bizalom-kapcsolatról van szó, mint amilyet Isten megalapozott. Akkor is, ha ez egy mély tisztelet, vagy egy érzelmi köteléknek nevezhető. A krisztusi hit teljesen más viszony, mint amit más emberek más vallásokban az istenségekkel kialakítanak. Mert egyik vallásban sem fordult az Isten úgy az emberekhez, mint ahogy azt Jézus Krisztusban megtörtént. Egyik hindu-isten sem vált emberré, halt meg, majd támadt fel, és ment a mennyekbe, hogy a követőiért kiálljon és végre magához szólíthassa őket. Ilyen csak Jézus Krisztusnál van. A hinduk istenségeket imádnak mítószok alapján, sámánjaik pedig szellemekkel járnak és megpróbálják őket rábeszélni arra, hogy segítsenek rajtuk. A muszlimok Allahhoz imádkoznak - de ő teljesen felfoghatatlan; minden teremtettől kívülálló; az akarata mindig rejtve marad. Az arab szó "Iszlám" magába foglalja mindezt: ez az alávetettség. Melyik hit? Röviden: Amikor "hitről" van szó, utána kell kérdeznünk, hogy a bizalmi hitre Istenhez, az Atyához a mennyekben gondolunk, arra a hitre, amit Jézus Krisztus letett elénk - vagy, hogy egy valamitől függő másik istenséggel (vagy épp egy szektavezérrel) való kapcsolatról van szó.
Autor: Peter Schmid |
Egy idősebb ismerősünk, aki nemrég veszítette el a férjét, gyakran érzi úgy, hogy amikor foteljában üldögél, férje mintha figyelné... Valóban ott van a férjének lelke vagy csak a fájdalma miatt érez így? De tényleg, hol vannak a holtak lelkei? A választ nemcsak a keresztények, de minden civilizáció, így már a kelták is keresték. A kelták szerint samhain ünnepén, amely november 1-re esik (ennek elpiacosult ripacskodó változata a Halloween, mely idióta jelmezeivel egyre erősebben próbál beékelődni a középeurópai kultúrába, sajnos a tudatlanság, az általános érzelmi sivárság miatt nem is eredménytelenül - Megjegyzés a fordítótól: fm) amikor is a kelta óévet, s újévet ünnepelték. Hitük szerint a túlvilág felé tartó lelkek - akik abban az évben meghaltak -, "útközben" még egyszer elvegyülnek az élők között...
Hol vannak tehát a halottak? Olyan helyen, ahová nekünk élőknek nincs, s nem is lehet kapcsolatunk. Ezen a helyen várják a feltámadást, amikor is Jézus Krisztus, a mindenek felett álló Bíró, megítél mindnyájunkat. Jézus egyik jeruzsálemi párbeszédében a következőket mondta: "Bizony, bizony, mondom néktek, hogy eljön az óra, és az most van, amikor a halottak hallják az Isten Fiának hangját, és akik meghallották, élni fognak. Mert ahogyan az Atyának van önmagában élete, úgy a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen önmagában. Sőt arra is adott hatalmat, hogy ítéletet tartson, mert ő az Emberfia. Ne csodálkozzatok ezen, mert eljön az óra, amelyben mindazok, akik a sírban vannak, meghallják az ő hangját, és kijönnek. Akik a jót tették, az életre támadnak fel, akik pedig a rosszat cselekedték, az ítéletre támadnak fel." (Jn 5,25-29)
Újjáteremtve Istennél... Pál apostol, aki az első század legjelentősebb evangéliumhirdetője, sokat foglalkozott a feltámadás kérdésével. Maga is azt remélte, hogy még az ő életében visszajön Krisztus, ítélni élőket, s holtakat, s újjáteremt mindent, s így megszűnik a test szenvedése is. Ugyanakkor minden vélekedésen és várakozáson túl, ami a holtakat, s birodalmukat illeti, fájdalmaink és gyengeségeink ellenére is az örömmel teli várakozást ajánlja, azon az úton, amely egyedül az Istenhez vezet. S ez nem más, mint a Jézus Krisztus. Szerző: Peter Schmid Fordító megjegyzései: A feltámadás utáni vágy a zsidó és keresztény elgondolásban a következő: Az ember testből, lélekből és szellemből áll. (A szellem szót azonban csak azokban a nyelvekben kell használni, amelyek nyelvi fejlődésük során elveszítették azt a képességet, amit viszont az ősi magyar nyelv megtartott, pl. a "lélek" szóban is. Azok számára, akik főleg a neoprotestáns (főleg angolszász) teológiai irodalom emlőin nevelkedtek ez gondot jelent. De számukra nemcsak ez jelent problémát, sok más dolog is... amit nem bírálatnak, hanem egyszerű tényközlésnek szánok. A magyar gondolkodásban a test és lélek fogalmak igen jól jelölik a látható és láthatatlan világ valóságait, ezért külön nem szükséges a "szellem" szót hangsúlyozni, hiszen az a "lélekben benne" van. Mindazonáltal amit mi test-lélek kettősségének vagy test-lélek-szellem hármasságának gondolunk-vélünk, az Isten egynek, azaz embernek látja. Ezért engedte Isten, hogy Jézus feltámadott testét érintsék és megtapasztalják, hogy bár a Feltámadott velük együtt evett és ivott, de az a másik a világ, ahová hivatalosak vagyunk mi is, az nem nem evésnek és ivásnak helye, hanem időn és téren, emberi elképzelésen túli egészen más, Egy-Isteni-Világ. Aki pedig még - a JóIsten kegyelméből - ideát van, ne okoskodjék úgy, mintha már járt volna odaát... (fm) |
Forgolódhatunk, ahogy csak akarunk, de a problémák csak úgy nem illannak el. Sőt, általában a szituációk még rosszabbak lesznek, amennyiben megpróbáljuk eltussolni őket, illetve kifogásokat találunk ki rájuk. Fennakadunk a hazugság, a kifogások és a problémák hálójában.
Újra elkezdeni Isten szereti az embereket. Irgalmas, és megbocsát annak, aki kéri Őt erre. (Dániel 9,9) Egyes emberek talán nem rögtön bocsátanak meg nekünk. De Isten megbocsátja a bűneinket, és ezzel az újrakezdés jogát adja nekünk. Nincs mindennek vége, kapunk egy második, egy harmadik, egy negyedik esélyt. Az is fontos, hogy saját magunknak megbocsátsuk hibáinkat. Senki sem tökéletes, és Isten maga adja az újrakezdés lehetőséget. Ne fosszad meg magad ettől a lehetőségtől úgy, hogy nem bocsátasz meg magadnak.
Autor: Miriam Weigert |